Fontenehusene i Norge er en del av det internasjonale klubbhusfellesskap Clubhouse International.


Vi jobber ut fra 37 standarder som du finner her.


Tips til arbeid med standardene

Snakk om standerne ofte, og hvorfor vi jobber som vi gjør. Vær nysgjerrig og reflekter i felleskap over hvorfor de ulike standardene er utformet som de er, og hva de betyr. Dersom en standard er vanskelig å forstå, snakk med fadderhuset eller et annet Fontenehus. I veileder for fadderhus ligger flere forslag til refleksjonsspørsmål.

Standardtime en gang i uka som brukes til snakke om en utvalgt standard.

Dagens standard i arbeidsmøte. Gå gjennom en ny standard hver dag.

Spør noen når du ikke forstår hvorfor vi gjør som vi gjør på Fontenehuset.

Hva må til for å kjenne at
nå er vi et Fontenehus?

Det handler om kultur. Vi vil ha et arbeidsmiljø med kollektiv entusiasme og “sense
of urgency”
, med fokus på ressurser og likeverd. Medlemmer og medarbeidere som engasjerer seg sammen og jobber side ved side, og medlemmers kompetanse blir etterspurt.

Medarbeiderne inviterer til samarbeid, idemyldring og medbestemmelse når
Fontenehuset skal utvikle seg – selv om ikke alle er like ivrige og entusiastiske tilbake.
Alle skal bli invitert med inn i arbeid og sosialt felleskap – alltid!

  • Standardene - Forankre arbeidet i standardene fra start. Arbeid side ved side er vår metode for å bygge gode relasjoner preget av tillit, for å kunne støtte hverandre i hverdagen,
    eller ut i jobb eller studier. 

  • Tavler og arbeidsmøter - Hold arbeidsmøter og bruk arbeidstavle fra start, selv om det ikke er medlemmer til stede. Her synliggjør vi oppgaver, planer, arrangementer og prioriterer i felleskap. Det gir bedre oversikt, inkluderer og kan senke terskelen for å bli med i arbeidet. 

  • Åpne dører - jobb bevisst med at lokalene skal være åpne for alle. Er det ingen god grunn til å lukke en dør, ikke lukk den. Vi føler oss inkludert og mer velkommen, når lokalene er åpne og vi inviteres inn.

  • Reachout - En høyt prioritert oppgave vi må ha gode rutiner for. Hvis et medlem ønsker en telefon når hen ikke har vært på Fontenehuset på en uke, er det viktig å gjøre det. Det bygger tillit og viser at medlemmer er behøvd og viktig.

  • Omvisninger - Vis potensielle medlemmer kulturen vår fra første øyeblikk: “Her jobber vi sammen, hva liker du å gjøre, vi har lyst til å bli kjent med deg, skal vi avtale en dag du ønsker å komme neste gang?”

– Topp 5 prioriteringer

Tilbake til onboarding startside
Startside onboarding for styre i Fontenehus