På Fontenehuset handler arbeidet ikke om hvor mange oppgaver man rekker å gjøre alene, men om hvordan oppgavene brukes til å bygge relasjoner, samarbeid og mestring. En medarbeider gjør en god jobb når hen skaper trygghet, tillit og engasjement, og bidrar til utvikling hos andre. Gjennom å tilpasse tempoet, involvere både medlemmer og kollegaer og dele ansvaret for driften, skaper vi et fellesskap der alle får bidra og vokse.
-
Medlemmer har ofte erfaring fra ulike behandlings- og rehabiliteringetilbud når de kommer til Fontenehuset. Mange er vant til en mer passiv rolle som mottaker av ulike tjenester. Da kan det være uvant med den aktive rollen som medlemmene har på Fontenehuset. Medlemmer er med på å fatte beslutninger, og velger selv hvilke arbeidsoppgaver hen vil gjøre. For å være med å påvirke, er det viktig å selv ta ansvar for å møte opp til relevante møter og arbeidsgrupper.
Fontenehuset er ikke brukerstyrt. Medlemmer og medarbeidere er kollegaer som drifter Fontenehuset sammen, og det er behov for at alle bidrar. Medarbeiderne har hovedansvaret for å legge til rette for ulike typer oppgaver som passer til ulik dagsform og engasjement.
Det er ikke bare medarbeidere som kan gi støtte til medlemmer. Medlemmene på Fontenehusene sitter på mye kompetanse og erfaring som kan være til hjelp for andre. Skap en trygg kultur på Fontenehuset hvor vi er der for hverandre og snakker med og til hverandre på en støttende og respektfull måte.
-
På mange arbeidsplasser blir man målt på antallet og kvaliteten på arbeidsoppgavene man har utført. Men dersom en medarbeider i løpet av arbeidsdagen på Fontenehuset har registrert oppmøte, vasket golvet, laget den perfekte lunsjen og skrevet en søknad om prosjektmidler - alene, så har hen ikke gjort en god jobb.
På Fontenehuset bruker vi arbeidsoppgavene til å bygge relasjoner og samarbeide, til å involvere og se ressursene i medlemmene. Vi legger til rette for at medlemmene kan bidra og bygge seg opp gjennom arbeidet.
En medarbeider har gjort en god jobb når hen skaper engasjement, trygghet og tillit, og bidrar til endring hos andre.
Sett ned tempo og gi slipp på kontroll. Det er viktig å kjenne medlemmene godt nok til å vite når man pusher og bremser. Tilpass arbeidsdagen og ha oppgaver på lur når det er mange til stede.
-
Daglig leder har et overordnet ansvar for den totale virksomheten. Daglig leder skal tenke fremover, og sørge for utvikling og kontinuerlig forbedring. De fleste av daglig leders oppgaver kan skrives opp på tavlen, for å involvere og engasjere andre medlemmer og medarbeidere.
-
Alle på Fontenehuset kan tenke på sitt styre som en ressurs. Inviter dem med på strategisamling, bli kjent med deres kompetanse. Kanskje det er en i styret som er supergod på kommunikasjon, som kan gi innspill til arbeid dere gjør på huset.
Erfaringsvis blir det et bedre og mer motivert styre, når styremedlemmene blir invitert til å gi innspill, delta i prosjekt- eller strategiarbeid eller bidra på andre måte med sin kompetanse.
Hvordan jobbe med rolleforståelse?
Medlemsrollen, medarbeiderrollen, daglig leder rollen og rollen som styremedlem. Vi er alle kollegaer som jobber sammen om drift og utvikling av Fontenehuset. I det daglige er dette det viktigste å få til. Samtidig er det viktig for arbeidsmiljøet, tryggheten på huset og forståelse av Fontenehusmodellen, å jobbe for en felles forståelse av de ulike rollene. Under finnes tips til hvordan dere kan finne måter å diskutere dere til en felles rolleforståelse.
Fadder - En arbeidsoppgave på tavla. Fadderen kan f.eks. gi nye medlemmer innføring i arbeidsoppgaver og rutiner på Fontenehuset, eller gi ekstra støtte og trygghet til den som trenger det.
Refleksjon i gruppe - Medlemmer og medarbeidere reflekterer sammen om de ulike rollene på Fontenehuset og forventninger til hverandre.
Heldagssamling - Arranger selv, eller bruk innleid hjelp. Bli enig om hvilke tema som er viktig å jobbe med. Be om tips fra andre Fontenehus. På temamøtet den 22.08.23 viste Fontenehuset Nordre Follo sin kjøreplan for heldagssamling.
Veiledning med fadderhuset - Ta opp problemstillinger knyttet til rolleforståelse i veiledningstimer med fadderhuset.
Psykologisk trygghet - Skap takhøyde og kultur for at folk kan ta ordet, stille spørsmål, være uenig og komme med ideer uten å bli møtt med negative reaksjoner.