Den arbeidsrettede dagen

Den arbeidsrettede dagen er kjernen og det unike på Fontenehuset. Den bidrar til struktur, mestringsfølelse og tilhørighet.

Alt arbeid på Fontenehuset handler i bunn og grunn om å drifte eget og andres rehabiliteringstilbud. Vi jobber side ved side, og med arbeid som metode får medlemmer bygget opp selvtilliten, testet jobbkondisen og øvd på det sosiale i et inkluderende miljø

  • Arbeidsdagen på et Fontenehus tilsvarer en normal arbeidsdag. De fleste Fontenehusene har åpent fra kl. 8 til 16, mandag til fredag.

    Fontenehuset er organisert i en eller flere arbeidsenheter som har arbeidsmøter to ganger om dagen, kl. 9 og kl. 13.

    Arbeidsoppgavene struktureres og synliggjøres på tavler. På arbeidsmøtene settes alle oppgaver opp, og medlemmer velger hvilke de vil utføre.

    Variasjon og måten arbeidsoppgavene presenteres på, er viktig for å kunne tilby oppgaver tilpasset medlemmenes dagsform, kompetanse og arbeidskapasitet.

    Les om den arbeidsrettede dagen i standard 15 - 20.

  • I den arbeidsrettede dagen er det medlemmenes ressurser, ikke begrensinger som vektlegges. Arbeidsopppgavene skal både utfordre og gi mestring.

    Ved å jobbe sammen, skaper vi trygge relasjoner og vi opplever at vi er viktige. Det gir selvtillit. Dette er viktige forutsetning for å bygge seg opp, og gir håp om et mer meningsfylt liv med venner, skole, jobb eller aktiv samfunnsdeltakelse.

  • Alt arbeid som utføres på Fontenehuset handler om å drifte eller videreutvikle Fontenehuset. En sentral del av driften og en viktig oppgave er å støtte andre medlemmer ut i jobb eller studier.

    Fontenehuset trenger medlemmer og samarbeidspartnere. Derfor er det en viktig arbeidsoppgave å gjøre Fontenehuset synlig nærmiljøet. Relevant arbeid kan være bruk av sosiale medier, jobbe med hjemmesiden, lage brosjyrer, invitere interessenter til Fontenehuset og reise på besøk for å presentere Fontenehuset.

    På kjøkkenet kan du planlegge, gjøre innkjøp og tilbrede lunsj til gjengen på Fontenehuset. Det innbærer også opprydding og renhold, økonomiarbeid og rutiner for internkontroll mat.

    Innen kontor og drift er det vanlig å betjene resepsjonen, gjøre ulike adminstrative oppgaver som epost, statistikk, innmelding av nye medlemmer og bestilling av kontormatriell. Noen må gi omvisninger på Fontenehuset, utføre enkle vaktmesteroppgaver og utarbeide romløsninger som fungerer.

    Se eksempel på arbeidsoppgaver Fontenehuset Nordre Follo her.

 

Hvorfor bruker vi arbeidstavle?

Medlemmer har mulighet til å delta i alt arbeid på Fontenehuset. Alle oppgaver skrives på tavla og vi bruker arbeidsmøtene til å organisere og planlegge dagens arbeid. Tavla er et nyttig på flere måter:

1. Synlige oppgaver er mer tilgjengelige, alle kan se hva som skjer

2. Samhold og tilhørighet skapes av åpenhet og involvering i oppgaver

3. Prioritere og fordele i fellesskap gir eierskap og “sence of urgency”

4. Inkludering når vi “tar tavla” gjør terskelen for å bidra lavere

5. Huskeliste slik at vi ikke glemmer viktige oppgaver

6. Motiverende - viser at oppgavene er viktige, og utført arbeid hukes av

7. Håndterbart- store oppgaver kan deles opp i mindre oppgaver

8. Ankringspunkt - uansett når du kommer kan du ta en titt på tavla

Forankring i standardene

Standard 15 - 20 handler om den arbeidsrettede dagen. Les standardene og reflekter sammen.

• Hva er et bra arbeidsmøte?

• Hvordan kan vi bruke arbeidsoppgaver til å skape samhold, mestringsfølelse og engasjement?

• Hvorfor skal vi jobbe side ved side?

Se filmer fra Fontenehus (dette er bedre å ha et annet sted, kanskje rekruttering?)

Embed Block
Add an embed URL or code. Learn more

Hva om ingen vil lage lunsj?

Medlemmer styrer dagen selv utfra sin dagsform. Samtidig trenger vi medlemmenes arbeidsinnsats for å klare alle oppgavene på Fontenehuset. Hva blir medarbeidernes viktigste oppgave dersom det er få medlemmer på Fontenehuset, eller dersom ingen vil være med på arbeidet som må gjøres?

Hvordan prioritere riktig når vi mangler folk? 

  • Vis engasjement for arbeidsoppgaven. Hvordan kan du gjøre oppgaven attraktiv?

  • Bruk ressursene på hele Fontenehuset, er det noen på en annen enhet som kan hjelpe?

  • Reach-out, spør noen som ikke er på huset om hjelp. La de få vite at de er viktige og at fellesskapet trenger dem.

  • Prioriter sammen, finn ut hva som er viktigst å gjøre.  

  • Les mer om metodikken i arbeidsrettet dag her.

Hva skal vi prioritere i starten?

- Tips til arbeidsoppgaver første 3 måneder

Det er mye som skal på plass den første tiden på et nytt Fontenehus. Det gir mange arbeidsoppgaver som kan settes på tavla og fordeles i arbeidsmøte, og utføres side om side i løpet av arbeidsdagen.

  • Skaffe utstyr - Det trengs utstyr til både kontor og kjøkken. Vi trenger tavler og tusjer. telefoner, pc og kopimaskin. Møbler og enkelt kjøkkenutstyr i oppstarten. Få råd fra andre Fontenehus om hva man MÅ ha. Kanskje noe kan fås brukt og fikses opp?

  • Daglige praktiske oppgaver - Få oversikt over og sett regelmessige oppgaver på tavla. F.eks. sjekke epost og Teams, føre fremmøte i Klubbsky, lage lunsj, renhold, Reach out, innlegg på sosiale medier, rekruttering og informasjonsarbeid. Hent inspirasjon til tavlestruktur fra andre Fontenehus.

  • Lag rutiner for omvisning - Hva er en god omvisning? Det er viktigere å vise og snakke om hvordan og hvorfor vi jobber som vi gjør på Fontenehuset, enn å vise tomme rom. Snakk om og lag rutiner for omvisning for både mulige medlemmer og samarbeidspartnere.

  • Lage brosjyrer og skjemaer - Det trengs informasjonsmateriell til mulige medlemmer og samarbeidspartnere. Det er også behov for fremmøteskjema og innmeldingsskjema. Hent inspirasjon fra Fontenehusene og se eksempler på “Felles” i Teams.

  • Opplæring i Fontenehusmodell - Sett av tid i fellesskap til å snakke om standardene. Dra på hospitering til andre Fontenehus og avtal veiledningstid med Fadderhuset.

  • Lage arbeidsbeskrivelser - Arbeidsbeskrivelser tilgjengeliggjør oppgavene for flere. Lag gode arbeidsbeskrivelser for oppgaver som utføres jevnlig.

  • Lag rutiner for rekruttering av medlemmer - Snakk om og lag utkast til rutiner for innhold i 2. gangs besøk, innmeldingssamtale og Reach out.

  • Markedsføring - Lage og utføre plan for nettverksbygging og samarbeid

Podcast til inspirasjon: