Hvor stor verdi har et Fontenehus dersom ingen potensielle medlemmer får høre om tilbudet? Eller hvordan blir vi en sentral aktør i lokalsamfunnet dersom vi ikke har samarbeidspartnere?
Informasjonsarbeid er en viktig oppgave på Fontenehuset. Vi skal gjøre tilbudet kjent, knytte relasjoner og sørge for at medlemmer vet nok til å nyttiggjøre seg det Fontenehuset har å by på.
-
Et godt samarbeid med kommunen og aktuelle aktører i lokalmiljøet er viktig for å lykkes i å gjøre Fontenehuset til en viktig aktør. Aktuelle instanser å opprette samarbeid med kan være NAV, DPS, fastleger, ROP-tjenesten, VGS/Høgskole/Universitet, kommunen og kommunale tjenester innen rus og psykisk helse, kommunale helseforetak, politi og arbeidsgivere. Husk å knytte kontakter innen både det politiske og administrative miljøet i kommunen.
HVORDAN planlegge et informasjonsbesøk? Hva sier vi når vi skal få andre interessert i oss? Hvordan sørger vi for å synliggjøre oss på lokale arrangementer og ellers i by-miljøet?
Oppgavene knyttet til dette er strålende dugnads/prosjektarbeid, som bygger fellesskap på huset!
-
Her kan vi få frem forskjell på omvisning til medlemmer og samarbeidspartnere. Ikke vise fram tomme rom, spisse omvisningene. Hvordan få frem det unike med modellen, og det unike med Fontenehus gjennom en omvisning?
Inkluder nye medlemmer
Etabler gode rutiner for omvisning og mottak av nye medlemmer. Førsteinntrykket man gir er viktig i rekrutteringen og for omdømmebygging.
God omvisning som gir en god smakebit uten å være for omfattende
Lag avtale for 2. gangs besøk, det gjør det lettere å komme tilbake
Arbeidsmøtene er en viktig arena, oppfordre nye medlemmer til å møte kl. 9 eller 13
Gjenta viktig informasjon, fordi det er mye nytt i starten
Fadder - gi den som har rollen ekstra ansvar for å inkludere nye medlemmer i arbeidet
Bli kjent - vær imøtekommende og nysgjerrig på alle medlemmer